Jarní sluníčko nás obdarovává svými paprsky a my vyrážíme do přírody na procházku, sedneme na kolo zdolat několik desítek kilometrů či si jdeme zasportovat na hřiště. Často si klademe otázku: Jak hodně se chránit před slunečním zářením? Jaké produkty s UV filtry máme používat?

Po mnoho let nás dermatologové a kosmetické firmy varují, že slunce je nebezpečné. Chraňte se proti slunečnímu záření, které způsobuje předčasné stárnutí, vrásky a poškození pokožky, nebo onemocnění kůže.

Jenže sluneční záření je pro lidi i životně důležité. Prostřednictvím UV záření se v pokožce syntetizuje vitamin D, který je důležitý pro vstřebávání vápníku ze střev, aby byl zajištěn normální růst kostí. Vitamin D má také důležitý vliv na podporu imunitního systému tak, abychom byli schopni bojovat proti virům a bakteriím, které způsobují onemocnění. Sluneční svit má také pozitivní účinek na naši náladu, na hormonální systém a má i další kladné účinky.

Nedostatek vitaminu D je v současnosti velmi častý. Studie publikovaná už v roce 2010 v časopise Journal of Clinical Endocrinology and Metabolism zjistila, že 59 % populace má nedostatek vitaminu D.

Neměli bychom se však nechat pozitivními účinky slunečního záření svést k tomu, že bychom pobyt na slunci  přeháněli. Při příliš vysoké dávce záření má sluneční světlo – zejména solárium, negativní účinky na naši pokožku. Důležitou ochranu v tomto směru poskytuje vitamin E, který chrání pokožku, přičemž přírodní vitamin E (D-alpha-Tocopheryl Acetate) má dokonce schopnost počet sluncem spálených buněk výrazně snižovat. Tento vitamin chránící pokožku by měl být podáván zevně prostřednictvím dobrých přípravků pro péči o pokožku a na ochranu proti slunečnímu záření. 

Jak dlouho můžeme být na slunci, abychom načerpali tolik potřebný vitamin D a přitom si nepoškodili pokožku?

Jak vysoký ochranný faktor bychom měli zvolit, když bychom chtěli pobýt na slunci delší dobu, než nám určuje náš fototyp?

Slunce a vitamin D